Теми 18–19. Опера “Життя за царя” (3 години)
М. Глінка – творець. російської історико-героїчної опери. Історія написання опери. Сюжет, його історичне підґрунтя, патріотична ідея. Втілення драматичного конфлікту шляхом протиставлення російського і польського тематизму, жанрового контрасту. Загальна будова опери. Риси ораторіальності, велике значення масових хорових сцен.
Повторення матеріалу:
Музичний матеріал:
I дія | IІ дія | IІІ дія | IV дія | Епілог |
-Інтродукція, втілення в ній ідеї героїзму та єдності народу. Контраст чоловічих і жіночих хорів. | Полонез – експозиція образу поляків. | Пісня Вані – розкриття духовної чистоти хлопчика через наспів, що близький до народної пісні; непряма характеристика Сусаніна. | Хор поляків “Устали мы” – драматично-комічне перевтілення войовничої теми мазурки. | хор “Славься” – урочистий гімн-марш. Прославлення держави, царської влади, народу та подвигу Сусаніна. |
Арія і рондо Антоніди – музичний портрет героїні; поєднання вокальної віртуозності, інтонаційної виразності. | Краков’як | Сцена Сусаніна з поляками – приклад гостро конфліктної оперної сцени з наскрізним розвитком; особлива роль в драматургії опери двох відповідей Сусаніна, що будуються на хорових темах інтродукції та епілогу і утворюють найважливіші тематичні арки опери. | речитатив і арія Сусаніна – кульмінація образу головного героя. Глибина почуттів, благородство музичної мови, поєднання патетичного речитативу і задушевної ліричної мелодії. | |
Вихід Сусаніна – перша музична характеристика героя. Цитування мелодії народної пісні. | Вальс – яскраві інтермедійні номери. | жіночий хор “Разгулялися, разливалися” Весільний хор – приклад чуйного відтворення композитором особливостей мелодики, метроритму і фактури народної обрядової пісні. | завершальна сцена – трагічна розв’язка і кульмінація драми. | |
Тріо “Не томи, родимый” – лірична кульмінація І дії. | Мазурка і фінал – приклад вторгнення драматичної дії в балетно-хорову сцену. | романс Антоніди – глибина і сила душевних переживань героїні. Виразність мелодики. Поєднання рис міського романсу з елементами народних голосінь. |
М.Глинка. Иван Сусанин. Большой театра СССР. Glinka. A Life for the Tsar (Ivan Susanin) (1979)